Magazijnbeheer voor seizoensgebonden pieken: Tips voor succes

Magazijnbeheer in drukte kan een hele uitdaging zijn. Zeker rondom aanbiedingen, Black Friday, de feestdagen of andere seizoensgebonden trends waarbij de online bestellingen door het dak heen schieten, is het slim om het magazijn hierop voor te bereiden. Maar hoe zorg je ervoor dat bepaalde drukke perioden nauwkeurig en efficiënt verlopen? Dat het personeel de druk aan kan en met plezier het werk uit kan voeren? En hoe zorg je ook in de chaos voor een net zo hoge klanttevredenheid als altijd?

Magazijn voor kantoor goed inrichten

Voorbereidingen op basis van rapportages

Begin met een analyse met betrekking tot de gegevens van afgelopen jaren. In deze rapportages kan je trends en patronen ontdekken om de aankomende pieken te voorspellen en je voor te bereiden op de aankomende uitdagingen. Ook moet je nadenken of je kan blijven voldoen aan de beloften met betrekking tot de levertijden en of je medewerkers het toenemende aantal orders kan bijbenen. Om deze reden is het slim om processen goed in kaart te brengen, inzicht te hebben in de voorraad en in de statussen van bestellingen. Hierom moet je pieken opvangen met goed magazijnbeheer.

Goed voorraadbeheer: magazijninrichting en hardlopers

Bekijk van te voren de magazijninrichting om de efficiëntie hiervan te bevorderen. Analyseer de producten die je het meest verkoopt en plaats deze strategisch zodat medewerkers deze gemakkelijk kan verwerken. Daarnaast is het ook slim om alvast in te kopen op deze ‘hardlopers’, maar ook om eventueel tijdelijk extra opslagopties te overwegen. Hiermee kan je namelijk tijdens een piekmoment snel en flexibel schakelen en opschalen en is capaciteit geen probleem. Een goede voorbereiding is immers het halve werk.

Voldoende personeel: plannen, plannen, plannen

Het is belangrijk om goed na te denken over de personeelsplanning en hier ook flexibil op in te kunnen spelen. Overweeg bijvoorbeeld het inhuren van uitzendkrachten, wanneer je het huidige personeel niet verder kan opschalen.

Geef op tijd bij het personeel aan dat er een drukke periode aan komt en dat er flexibiliteit hierin wordt verwacht, maar zorg er ook voor dat je het personeel niet overbelast. Hierom in het slim om taken te analyseren en te standaardiseren, zodat huidige en tijdelijke medewerkers begrijpen wat er moet gebeuren, waar precies op gelet moet worden en waarom.

Communicatie en samenwerking

Zorg voor een open communicatie in de gehele bedrijfsvoering. Dit bevordert een betere coördinatie en helpt bij het inspelen op eventuele knelpunten of veranderingen. Hierin is het belangrijk om als team samen te werken en elkaar te ondersteunen waar nodig. Blijf tevens investeren in trainingen van medewerkers om snel te kunnen schakelen en om goed samen te kunnen werken.

Daarnaast is het niet alleen belangrijk om een goede communicatie binnen het bedrijf te hebben, ook naar potentiële klanten is de communicatie zeer belangrijk en effectief. Richt de aandacht op de klantervaring, luister naar de reviews en stel een duidelijk retourbeleid op in geval van onvoorziene omstandigheden. Bereidt tevens je magazijn voor op deze retourzendingen.

Evaluatie na het piekseizoen

Evalueer hoe de drukke periode is verlopen. Waren er knelpunten of prestaties die beter uitgevoerd hadden moeten worden? Gebruik deze inzichten om voorbereidingen te treffen voor toekomstige seizoensgebonden pieken en blijf het bedrijf op deze manier evalueren en evolueren. Door goed magazijnbeheer met behulp van Montawms.com, een flexibele planning, operationele efficiëntie en continue verbeteringen blijf je succesvol navigeren in de drukke periodes.

Onze voordelen

Onze voordelen

Wat vindt u van ons?

Gerelateerd nieuws

Hulp nodig?

Hoe kan ik mijn aanvraag het beste versturen?

Wij adviseren u de aanvraag te versturen door het contactformulier bij het betreffende object in te vullen. Zo weet de aanbieder direct in welk object u interesse heeft en kan u daardoor beter van dienst zijn.

Heeft u vragen over een specifieke locatie?

Aan de rechterzijde bij ieder object vindt u de optie om direct contact op te nemen met de verhuurder. U kunt op het telefoonnummer klikken om te bellen of u kunt een vraag toevoegen in het contactformulier.

Bent u in meerdere locaties geïnteresseerd?

Dan kunt u het beste gebruik maken van de optie ‘’Favorieten’’. U voegt de objecten van uw keuze toe aan uw favorieten. Bent u klaar? Ga dan naar de Favorieten. U heeft nu nog de mogelijkheid om per object een extra opmerking toe te voegen. Vervolgens verstuurt u de aanvragen en u ontvangt zelf een kopie in uw mail.

Heeft u een specifieke zoekvraag?

Wilt u bijvoorbeeld meerdere locaties tegelijk huren of zoekt u een locatie groter dan 250 m² Neem dan contact op via onze contact pagina. U kunt ons zowel per mail als telefonisch bereiken. Wij gaan dan samen met u aan de slag om  een passende oplossing te vinden.

Wij proberen de kantoren die wij verhuren zo duidelijk mogelijk te presenteren aan u als huurder. Daarom kiest Goedkope Kantoorruimte er voor om de lijntjes tussen u en de verhuurder kort te houden. Via de contactformulieren bij de objecten vraagt u meer informatie of een bezichtiging aan.

Aan de rechterzijde bij ieder object vindt u de optie om direct contact op te nemen met de verhuurder. U kunt op het telefoonnummer klikken om te bellen of u kunt een vraag toevoegen in het contactformulier.

Dan kunt u het beste gebruik maken van de optie ‘’Favorieten’’. U voegt de objecten van uw keuze toe aan uw favorieten. Bent u klaar? Ga dan naar de Favorieten. U heeft nu nog de mogelijkheid om per object een extra opmerking toe te voegen. Vervolgens verstuurt u de aanvragen en u ontvangt zelf een kopie in uw mail.

Wilt u bijvoorbeeld meerdere locaties tegelijk huren of zoekt u een locatie groter dan 250 m² Neem dan contact op via onze contact pagina. U kunt ons zowel per mail als telefonisch bereiken. Wij gaan dan samen met u aan de slag om  een passende oplossing te vinden.

Verwijderd uit uw favorieten.