Antikraak

Zoekt u een antikraak kantoorruimte in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht of Eindhoven? Wat houdt antikraak precies in? Waar moet u om denken als u antikraak wilt huren? Wat zijn de huurvoorwaarden? Welke aanbieders zijn het meest geschikt en bent u ook als huurder beschermd? Op deze vragen geeft Goedkope Kantoorruimte antwoord.

Inhoudsopgave
Alt tekst
Bron: CBS - Klik voor groot formaat

Antikraak in het kort.

Antikraak is een vorm van tijdelijke verhuur om te voorkomen dat het pand gekraakt wordt door individuen die een eigenaar niet in het pand wil hebben. Daarom wordt er, tegen een zeer lage huurprijs een pand aangeboden die als het ware ‘’bewaakt’’ wordt door de tijdelijke huurder. Dit komt zowel in de woon- als in de zakelijke sector voor. Dus wilt u antikraak of tijdelijk huren? Bekijk het aanbod op Goedkope Kantoorruimte. 

Wat u moet weten bij antikraak.

Anti kraak huren doet u niet zomaar. Daarom een aantal tips die u helpen bij uw keuze. Heeft u toch nog vragen, neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag. Hieronder staan tips die u helpen bij de keuze om gebruik te maken van antikraak.

Bij de term antikraak kantoorruimte denken de meeste mensen nog aan verwaarloosde kantoorpanden met dichtgetimmerde ramen. Wat niet veel mensen weten is dat, sinds de grotere leegstand op de kantorenmarkt in 2008, leegstandbeheerders zich hebben opgeworpen als de nieuwe verhuurmakelaars voor goedkope kantoorruimte.

Door de financiële crisis destijds, de opkomst van het nieuwe werken, thuiswerken en de corona crisis, is het gebruik van kantoorruimte afgenomen en sterk veranderd. Dit heeft erin geresulteerd dat er nog steeds veel (hoogwaardige) kantoorpanden geheel of gedeeltelijk leeg staan. Leegstandbeheerders bieden deze kantoorruimte veelal flexibel aan op basis van bruikleen om de kosten van de leegstand te beperken. De eigenaar van het vastgoed krijgt een vergoeding die kosten zoals gas, water, licht en beveiliging compenseert.

De creatievere beroepen maken handig gebruik van het antikraak aanbod. Zij zijn de doelgroep die uitermate geschikt is voor antikraak werken. In het verleden waren dit veelal kunstenaars, maar tegenwoordig zijn er veel meer beroepen die hier uitermate geschikt voor zijn. Denk bijvoorbeeld aan alle IT gerelateerde bedrijven, zoals; developers en ontwerpers. Ook startups maken hier steeds meer gebruik van. Dit zijn opstartende bedrijven waar vaak jonge mensen aan het roer staan.  Belangrijk voor deze doelgroep is dat zij een ruimte hebben waar relaxt gewerkt kan worden, maar dan wel tegen zeer lage kosten.

De lage huurprijs is natuurlijk één van de grootste voordelen als het gaat om antikraak. Wat natuurlijk logisch is, aangezien het altijd om een tijdelijke oplossing gaat. Een ander voordeel is het formaat van de ruimte waar u beschikking over krijgt. Over het algemeen zijn het grote panden waar een bedrijf zich in kan vestigen. Het laatste voordeel is betreft de locatie. Veelal zijn het panden op prominente locaties die gerenoveerd of getransformeerd worden. Dat houdt in dat het vaak om oudere panden gaat, die de moeite waard zijn om opnieuw te bouwen en dus wel op een unieke locatie moeten liggen. 

Het grootste nadeel is toch de onzekerheid waar u als ondernemer mee om dient te gaan. U weet van tevoren niet hoe lang u de ruimte kunt huren, aangezien er een wederzijds opzegtermijn van (veelal) 28 dagen geldt. U bent dus als huurder veel minder goed beschermd dan wanneer u een kantoorruimte huurt bij een verhuurder die standaard huurvoorwaarden hanteert. Dus zoek naar een antikraak als de opzegtermijn geen probleem is. Daarnaast is het niet verstandig om artikelen met uw adres te laten bedrukken, zoals bijvoorbeeld pennen, reclameborden of uw auto. Een tweede nadeel zijn de aanwezige voorzieningen in uw tijdelijke kantoor. U moet gebruik maken van de bestaande voorzieningen, want er worden geen nieuwe voorzieningen aangelegd. Het laatste nadeel is dat de locatie niet altijd voldoende representatief is om uw klanten te ontvangen. Een oplossing daarvoor is natuurlijk om ernaast een flexplek te huren.

Het huurcontract voor antikraak wordt ook wel een bruikleenovereenkomst, een gebruikersovereenkomst of een antikraakcontract genoemd. Echter komen alle contracten op hetzelfde neer. Waar het op neer komt is dat er een bruikleenovereenkomst wordt opgesteld voor een bepaalde periode, met een korte opzegtermijn. De opzegtermijn is doorgaans twee weken, 28 dagen of gaat per maand. U heeft als huurder geen recht op een vervangende werkplek.

Antikraak wordt huur als u een maandelijkse vergoeding voor uw werkruimte moet betalen. Betaalt u uw eigen gas en licht? Dan is er ook sprake van huur en dan heeft u feitelijk recht op huurbescherming. Stel u mag de ruimte onder bepaalde voorwaarden huren. Bijvoorbeeld het doen van klusjes rondom het pand. Dan kan er ook sprake zijn van een huurovereenkomst.

Wat is het grootste verschil tussen antikraak woningen en kantoorruimtes? Bij antikraak wonen gebuikt u de ruimte als woonruimte. Hiervoor krijgt u vooraf toestemming van de gemeente of vastgoed eigenaar. Echter is de basis van antikraak gelijk. U huurt leegstaand vastgoed onder exact dezelfde voorwaarden. Zoek enkel naar een antikraak locatie als u het niet erg vindt om deze locatie tijdelijk te bewonen. Wilt u er blijven wonen, dan adviseren wij te kiezen voor huurcontract op vaste basis. 

Bekijk het aanbod van antikraak in:

Bekijk het aanbod van antikraak in:

Amsterdam
Bekijk aanbod

Rotterdam
Bekijk aanbod

Den Haag
Bekijk aanbod

Utrecht
Bekijk aanbod

Almere
Bekijk aanbod

Groningen
Bekijk aanbod

Eindhoven
Bekijk aanbod

Tilburg
Bekijk aanbod

Advies bij het antikraak huren.

Zorg ervoor dat u zicht vooraf goed laat informeren alvorens u een bruikleenovereenkomst afsluit. Ken de verantwoordelijkheden van de verhuurder, maar ook die van u als huurder. Zorg ervoor dat alles duidelijk omschreven staat. Daarbij adviseren wij enkel en alleen zaken te doen met aanbieders die aangesloten zijn bij het keurmerk leegstandbeheer. Dit keurmerk stelt bepaalde normen, waardoor er toch sprake is van enige bescherming. Vergeet niet; deze bescherming is minimaal. Wij van Goedkope Kantoorruimte bieden enkel panden aan van partijen die aangesloten zijn bij dit keurmerk en wij beschikken over aanbod in heel Nederland.

Waarom een kantoor huren via Goedkope Kantoorruimte?

Waarom zou u via ons een kantoor huren?

Goedkope Kantoorruimte staat voor het verbinden van de huurder met de verhuurder en niet dus andersom.

Het huren van kantoorruimte is een belangrijke stap voor iedere onderneming. Om er dan zeker van te zijn dat je de beste keuze maakt, wil je al het aanbod kantoren kunnen vergelijken. Wij tonen kantoren en werkplekken van heel veel aanbieders van Nederland en helpen u bij het maken van de juiste keuze.


Alle feiten op een rij:

Hulp nodig?

Hoe kan ik mijn aanvraag het beste versturen?

Wij adviseren u de aanvraag te versturen door het contactformulier bij het betreffende object in te vullen. Zo weet de aanbieder direct in welk object u interesse heeft en kan u daardoor beter van dienst zijn.

Heeft u vragen over een specifieke locatie?

Aan de rechterzijde bij ieder object vindt u de optie om direct contact op te nemen met de verhuurder. U kunt op het telefoonnummer klikken om te bellen of u kunt een vraag toevoegen in het contactformulier.

Bent u in meerdere locaties geïnteresseerd?

Dan kunt u het beste gebruik maken van de optie ‘’Favorieten’’. U voegt de objecten van uw keuze toe aan uw favorieten. Bent u klaar? Ga dan naar de Favorieten. U heeft nu nog de mogelijkheid om per object een extra opmerking toe te voegen. Vervolgens verstuurt u de aanvragen en u ontvangt zelf een kopie in uw mail.

Heeft u een specifieke zoekvraag?

Wilt u bijvoorbeeld meerdere locaties tegelijk huren of zoekt u een locatie groter dan 250 m² Neem dan contact op via onze contact pagina. U kunt ons zowel per mail als telefonisch bereiken. Wij gaan dan samen met u aan de slag om  een passende oplossing te vinden.

Wij proberen de kantoren die wij verhuren zo duidelijk mogelijk te presenteren aan u als huurder. Daarom kiest Goedkope Kantoorruimte er voor om de lijntjes tussen u en de verhuurder kort te houden. Via de contactformulieren bij de objecten vraagt u meer informatie of een bezichtiging aan.

Aan de rechterzijde bij ieder object vindt u de optie om direct contact op te nemen met de verhuurder. U kunt op het telefoonnummer klikken om te bellen of u kunt een vraag toevoegen in het contactformulier.

Dan kunt u het beste gebruik maken van de optie ‘’Favorieten’’. U voegt de objecten van uw keuze toe aan uw favorieten. Bent u klaar? Ga dan naar de Favorieten. U heeft nu nog de mogelijkheid om per object een extra opmerking toe te voegen. Vervolgens verstuurt u de aanvragen en u ontvangt zelf een kopie in uw mail.

Wilt u bijvoorbeeld meerdere locaties tegelijk huren of zoekt u een locatie groter dan 250 m² Neem dan contact op via onze contact pagina. U kunt ons zowel per mail als telefonisch bereiken. Wij gaan dan samen met u aan de slag om  een passende oplossing te vinden.

Toegevoegd aan uw favorieten.

Verwijderd uit uw favorieten.